Nieuwe fase voor fietsroute
De gemeenten Delft, Pijnacker-Nootdorp, Lansingerland en Rotterdam werken verder aan de komst van de Metropolitane Fietsroute Delft-Rotterdam Alexander. Ze doen dat samen met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.
De bestuurscommissie Vervoersautoriteit MRDH neemt op 5 februari nog een besluit over de financiën. Ook volgt er een besluit voor de verdere afspraken over de bijzondere delen van de route. De fietsroute verbindt woongebieden in Delft en Berkel en Rodenrijs met werklocaties zoals TU Delft en Rotterdam Airport.
Volgende fase
“We zijn als metropoolregio blij dat de gemeenten nu echt verder kunnen met de volgende fase. Zo wordt de fiets een logisch alternatief voor het woon-werkverkeer”. Dat laat regiobestuurder Ton Overheid namens de MRDH weten. ”Het heeft langer geduurd dan we hadden verwacht. Maar een fietsroute in stedelijk gebied realiseer je niet zomaar. Dat heeft ook impact op inwoners en vraagt afstemming tussen veel partijen. Daarom is het fijn dat alle partijen zich blijven verbinden aan de komst van deze route.”
Van start
Voor deze fietsroute is in juli 2022 al een samenwerkingsovereenkomst getekend. De samenwerkende gemeenten en de MRDH zijn aan de slag gegaan met het schetsontwerp. Daar hoort onder meer ook de uitwerking bij van het fietsecoduct over de A13. De MRDH reserveerde toen 20,2 miljoen euro voor deze route.
Extra geld
De budgetten van gemeenten én MRDH moesten worden aangepast. De eerste begroting dateert nog van 2022. Inmiddels zijn de kosten van werkzaamheden en materialen gestegen. Ook is er beter inzicht in de kosten van de route. De MRDH moet meer geld in de begroting reserveren. Het gaat om een bedrag van 8,47 miljoen euro. Dit aanvullend budget euro is onder voorbehoud van het besluit door het algemeen bestuur van de MRDH over de begroting 2026. De MRDH reserveert in totaal bijna 28,67 miljoen euro aan subsidie bestemd voor de vier gemeenten. De gehele route kost naar verwachting ruim 64,38 miljoen euro, ex btw.
Fietsbruggen en fietsecoduct
De gemeenten leggen een aantal fietsbruggen en een fietsecoduct aan. Die zijn bedoeld om het voor fietsers zo veilig en comfortabel mogelijk te maken. Het gaat om de Gelatinebrug in Delft over de Schie en de Varenbrug over de Rotte bij Rotterdam en Lansingerland. Delft en Pijnacker leggen een fietsecoduct aan over de A13. Ze doen dat in samenwerking met de provincie Zuid-Holland.
Planning
Het eerste deel van de route nabij de A16 is al klaar. De gemeenten voeren het grootste deel van de route de komende jaren uit. Met de huidige planning is de Varenbrug in 2028 klaar. De Gelatinebrug en het fiets-ecoduct over de A13 en de Oude Bovendijk zouden in 2029 klaar moeten zijn. De afspraken voor de Gelatinebrug zijn onder voorbehoud van besluitvorming in het college van B&W van de gemeente Delft op 4 februari.
Meer informatie vindt u op de website van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.