Nu al vaste gasten bij Martinus

Het gezellige van vroeger en het moderne van nu. Zo typeert Melchior Bleijs zijn nieuwe restaurant in winkelcentrum De Hoven.

Het buurtrestaurant is opgezet volgens het succesvolle concept van twee restaurants die de eigenaren in Rotterdam runnen. “Wij merkten dat er behoefte is aan een gezellige plek,” vertelt de eigenaar. “Waar je goed en betaalbaar kunt eten. En waar iedereen welkom is.” En dat werkt. Sinds de opening half september is het er druk en heeft Martinus zelfs al vaste gasten.

Warm restaurant

Bleijs werkte jarenlang in de horeca in Rotterdam. Na de horecasluiting door corona ging hij als assistent-bedrijfsleider aan de slag bij restaurant Peppel. Daar ging hij samenwerken met Melvin Oostrum. “Bij Peppel en in het restaurant Eten Bij LOO, van zijn vader Brian Oostrum leerde ik als bedrijfsleider hoe het is om een warm restaurant te leiden waar veel buurtbewoners langskomen. Op een dag kwam in Peppel iemand langs van de Delftse organisatie die de invulling van de panden in De Hoven doet. ‘Ik wil een zaak hebben zoals jullie die runnen,’ zei ze. ‘Een plek waar ik me welkom voel.’ Dus zijn we dat gaan doen!” lacht Bleijs, “En net als bij de andere restaurants kozen we voor een naam die aansluit bij het huisadres.”

Holy ravioli

Inderdaad lijkt Martinus een behoefte te vervullen. Elke dag zit de zaak vol met ouderen die komen ontbijten. Gezinnen eten een broodje en doen een spelletje. Vriendinnen komen uitpuffen na het winkelen. Studenten komen er borrelen. “Precies wat we willen, een zo breed mogelijk publiek. En je merkt dat het gezellige van vroeger en het moderne van nu aanspreekt. Dat hebben we bijvoorbeeld doorgevoerd in de menukaart. Zo kun je kiezen uit een klassieke hamburger of een sateetje. Maar ook voor een eendenborstfilet of een bord holy ravioli. En ook in het interieur zie je het terug. Naast oude schoolstoeltjes, drankkaarten en peper-en-zoutstelletjes gebruiken we moderne waterglaasjes en kaarsenhouders.”

Mond-tot-mondreclame

De eigenaar merkt op dat het in de avond wat stil bleef. “Voor het diner hebben we wel wat promotie moeten doen. De winkels gaan vroeg dicht. Vroeger was hier weinig te doen. Mensen weten simpelweg niet dat er een restaurant zit dat open is. Gelukkig merken we dat veel mensen langskomen door mond-tot-mondreclame. De reserveringen rijzen inmiddels de pan uit. Ook zijn er mensen die elke dag terugkomen. We hebben vaste gasten uit Rijswijk en Vlaardingen die hier komen eten en drinken en daarna lekker gaan winkelen.”

Lokaal samenwerken

Omdat Bleijs ondersteuning had van de Rotterdamse mede-eigenaren heeft hij geen hulp bij de gemeente gezocht. “Mensen van de gemeente zijn hier wel langs geweest. Van inwoners en andere ondernemers in Delft krijgen we positieve reacties. Ook omdat we als restaurant graag lokaal samenwerken. We kopen onze bloemen bij de bloemist aan de overkant en halen ons noten en ons brood bij ondernemers uit de Hoven. Zo steunen we elkaar als ondernemers en kunnen we groeien en sterker worden.”

Open keuken

Bleijs vindt het mooi dat het team met elkaar groeit. “Het is belangrijk dat we allemaal het doel hebben om mensen op een laagdrempelige manier in de watten te leggen. Dat we aan tafel een kort gesprekje voeren, af en toe een grapje maken, dat geeft zoveel gezelligheid. De klanten merken het als een team fijn samenwerkt. Dat doet wat met de sfeer. En omdat de keuken open is, hebben de bediening en de gasten makkelijk contact met de mensen daar. Zo bedanken de gasten de koks regelmatig voor het eten!”

Juiste drijfveer

Dat mensen hem voor gek verklaren dat hij een eigen restaurant opent, snapt hij wel. “Maar we geloven in dit concept. Met mijn mede-eigenaars vormen we één grote familie. Het is fijn om zo te werken. Tegelijk denk ik dat andere ondernemers dit ook kunnen. Het is niet makkelijk, maar als je hard werkt, laat zien wat je kunt, mensen om je heen hebt die je willen laten groeien en alle kansen pakt, dan kom je er wel. Met de juiste drijfveer lukt het om een succes te maken van Martinus.”


Meer ondernemersnieuws? Meld u aan voor een gratis abonnement op de ondernemersnieuwsbrief N@twerk Delft.