Werk aan Kleine Oostpoortbrug

Voor het eerst sinds 1903 gaat de Kleine Oostpoortbrug in groot onderhoud. Sommige onderdelen worden vervangen, andere gerenoveerd. Het werk begint eind mei en duurt ongeveer twee maanden. Firma Griekspoor voert de werkzaamheden uit.

De witte iconische brug naast de Oostpoort is toe aan ingrijpend onderhoud. Het is nodig om de brug tijdelijk te demonteren en op te knappen. Daarna wordt de brug teruggeplaatst. Fietsers en voetgangers gaan het merken tussen 30 mei en 3 juni. Dan demonteert Griekspoor de bovenbouw.

Werf

Griekspoor gaat de bovenbouw inclusief de hameitoren van de brug verwijderen met een hijskraan. Daarna transporteert de aannemer bovenbouw en toren naar haar werf in Nieuw-Vennep voor een grondige opknapbeurt. De brug krijgt weer de oorspronkelijke witte kleur. Ook vervangt Griekspoor de kettingen en knapt ze de leuningen op. Tussen 4 en 15 juli plaatst Griekspoor alles terug. Ook dan zullen fietsers en voetgangers last hebben van de werkzaamheden.

Aan vernieuwing toe

De gemeente is opdrachtgever van het werk. “Veel metalen onderdelen van de brug zijn echt aan vernieuwing toe”, zegt Maurice Simons, civieltechnisch adviseur bij de gemeente. “Zoals elke brug staat de Kleine Oostpoortbrug dag en nacht bloot aan weeromstandigheden. Fietsers en voetgangers gebruiken de brug voortdurend. Dat het een beweegbare brug is, maakt ’m extra kwetsbaar. Hij móet soepel open en dicht kunnen. Het is zelden nodig. Maar de woonboten die achter de brug liggen, moeten er wel uit kunnen.”

Eisen en esthetisch

“Nog een reden is dat de wettelijke eisen voor bruggen strenger zijn geworden. En als derde is er een esthetische reden: de kabels van de brugverlichting zijn op de brug gemonteerd. We gaan kijken of deze kabels naar de binnenkant kunnen.” Voor sommige onderdelen volstaat zandstralen en een nieuwe coating. Alleen het brugdek – of in vakjargon: val – blijft op zijn plek liggen. Dat is een paar jaar geleden al vernieuwd. Wel komt er een nieuwe slijtlaag.

Twee keer even dicht

Op dat brugdek komen tijdelijke leuningen. Voetgangers en fietsers kunnen er tijdens het werk gewoon overheen. Alleen tijdens het weghalen en weer terugplaatsen van het bovenwerk gaat de brug twee keer minstens een dag dicht. Simons: “De verwachting is dat de brug half juli helemaal klaar is. Mocht de aannemer sneller klaar zijn, dan brengt hij het bovenwerk eerder terug.”

‘Specials’

De Kleine Oostpoortbrug is één van de vier beweegbare bruggen die de gemeente zowel in eigendom als in beheer heeft. Simons: “We noemen ze daarom onze ‘specials’. De andere zijn de Kolenhavenbrug en de Lepelbrug bij DSM en de ophaalbrug over de Buitenwatersloot.”

Provincie

Er zijn nog meer beweegbare bruggen van de gemeente. Zoals de Hambrug, Abtswoudsebrug en Plantagebrug. Maar omdat die over de Schie liggen, gaat de provincie over het beheer. En voor de volledigheid: we hebben in Delft ook bruggen die zowel in eigendom als beheer van de provincie zijn. Dat gaat bijvoorbeeld op voor de Sebastiaansbrug en de ‘grote’ Oostpoortbrug, de draaibrug over het Rijn-Schiekanaal.”

Gezicht op Delft

Namens de gemeente heeft Simons alle bruggen in Delft in beheer en daarnaast nog andere objecten zoals steigers en kademuren. “Dat telt bij elkaar op tot zo’n vijfhonderd objecten. Het hele jaar voeren we inspecties uit en vervangen of onderhouden we onderdelen. Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik dagelijks met bruggen bezig ben. Maar de Kleine Oostpoortbrug springt er toch wel echt uit. Het is, samen met de Oostpoort, één van de meest gefotografeerde objecten in Delft – een icoon in de historische binnenstad. De brug van wit staal stamt uit 1867 en de laatste ingrijpende opknapbeurt was in 1903. Dus het werd ook wel een beetje tijd.”

Uw mening
Uw mening