Onderzoek onderhoud openbare ruimte 2020
In juli 2020 hebben leden van het Delft Internet Panel meegedaan aan een onderzoek naar tevredenheid over het onderhoud van de openbare ruimte in hun wijk. 1.343 panelleden hebben de vragenlijst ingevuld. Dat is een respons van 58%.
Tevredenheid over voorzieningen
De panelleden kregen de vraag in hoeverre zij tevreden of ontevreden zijn over kenmerken van voorzieningen in de openbare ruimte in hun wijk. De kenmerken gaan over de aanwezigheid van voorzieningen, het schoonhouden en het onderhoud. En bij enkele specifieke voorzieningen de werking ervan.
In tabel staan de voorzieningen in de wijk waarover meer dan de helft van de deelnemers (zeer) tevreden is.
Voorzieningen | % (zeer) tevreden |
---|---|
Onderhoud van de openbare verlichting | 82% |
Onderhoud van tunnels | 68% |
Schoonhouden (vegen) van de fietspaden | 66% |
Huisvuil ophalen | 64% |
Onderhoud van de fietspaden | 63% |
Schoonhouden (vegen) van stoepen en straten | 60% |
Zichtbaarheid van de verkeersborden | 58% |
Aantal speelvoorzieningen | 55% |
Het meest ontevreden is men over de volgende voorzieningen:
Voorzieningen | % (zeer) ontevreden |
---|---|
Aantal prullenbakken | 35% |
Aantal fietsparkeergelegenheden | 35% |
Schoonhouden van groenvoorzieningen | 32% |
Schoonhouden van grachten, singels en andere watergangen | 24% |
Legen van prullenbakken | 23% |
Aantal oplaadpunten voor elektrische voertuigen (laadpalen) | 23% |
Schoonhouden (vegen) van stoepen en straten | 21% |
De inwoners van Delft zijn alleen over het aantal fietsparkeergelegenheden en aantal prullenbakken iets meer ontevreden dan tevreden. Bij alle andere voorzieningen overtreft de tevredenheid de ontevredenheid, vaak zelfs in ruime mate.
Bovenstaande cijfers zijn totalen voor heel Delft. Op niveau van de individuele wijk is er soms wat meer ontevredenheid. De bewoners van Vrijenban, Tanthof, Buitenhof, Voorhof en Wippolder zijn meer ontevreden dan tevreden over het aantal prullenbakken in de wijk. In de binnenstad, Hof van Delft en Wippolder zijn meer ontevreden dan tevreden bewoners over fietsparkeergelegenheden.
In Buitenhof en Voordijkshoorn is ontevredenheid over het aantal laadpalen voor elektrische voertuigen. Het schoonhouden van groenvoorzieningen zorgt voor relatief veel ontevredenheid in Hof van Delft.
Hinderbronnen
Deelnemers kregen de vraag in hoeverre zij in hun wijk last hebben van bepaalde hinderbronnen. De tabel laat zien welk percentage van de Delftenaren middelmatig tot veel last ondervindt. In de derde kolom staan de wijken waar de hinderbron voor meer dan gemiddeld last zorgt.
Hinderbron | Middelmatig tot veel last |
Vooral veel last in |
---|---|---|
Zwerfvuil | 58% | Vrijenban, Hof van Delft, Voorhof, Tanthof, Buitenhof |
Hondenpoep | 43% | Vrijenban, Tanthof, Buitenhof |
Onkruid op straat of stoep | 43% | Vrijenban, Tanthof, Hof van Delft |
Drijfvuil op water | 35% | Binnenstad, Voorhof, Voordijkshoorn |
Overmatig regenwater | 24% | Hof van Delft, Tanthof, Voorhof, Buitenhof |
Ratten | 19% | Tanthof, Voorhof, Buitenhof |
Grondwater | 14% | Binnenstad, Vrijenban, Hof van Delft |
Stank van oppervlaktewater | 13% | Tanthof, Buitenhof, Voordijkshoorn |
Melden bij de gemeente
In de 6 maanden voor het onderzoek heeft 31% van de Delftenaren bij de gemeente een melding over de buitenruimte gemaakt. 69% heeft dat niet gedaan. Voor de melding maakte men in de meeste gevallen gebruik van de gemeentesite (47%). Gevolgd door de buitenbeter app (33%) en het telefoonnummer 14015 (11%). Van WhatsApp, Facebook en Twitter werd voor het maken van een melding nauwelijks gebruik gemaakt.
De meldingen gingen over allerlei elementen uit de openbare ruimte. De meldingen over afval waren met 31% het meest talrijk.
Afhandeling van de melding
De helft van degenen die een melding hebben gemaakt was (zeer) tevreden over de afhandeling ervan. 33% was (zeer) ontevreden, 15% tevreden noch ontevreden en 2% wist het niet meer.
Velen waren ontevreden omdat een oplossing uitbleef (43%). Anderen kregen geen terugkoppeling over hun melding (27%). Terwijl het bij weer anderen te lang duurde voordat de melding was afgehandeld (14%).
Eigen initiatief en steun vanuit gemeente
De gemeente biedt verschillende mogelijkheden om zelf aan de slag te gaan met het opfleuren of schoonhouden van de straat of de buurt. De tabel laat zien in hoeverre de deelnemers hiervan op de hoogte zijn.
Op de hoogte van gemeentelijke steun | Percentage |
---|---|
Ja, ik wist dit en ik doe zelf ook iets | 20% |
Ja, ik wist dit, maar ik doe zelf (nog) niets | 23% |
Nee, ik wist dit niet, maar ik doe zelf al wel iets | 20% |
Nee, ik wist dit niet en ik doe zelf (nog) niets | 37% |
De deelnemers kregen de vraag wat zij zelf doen om de straat of buurt schoon te houden, dan wel op te fleuren. Een meerderheid geeft aan zwerfvuil op te ruimen (63%) en de stoep rond het huis onkruidvrij te houden (61%). Bijna een kwart van de deelnemers onderhoudt een geveltuintje.
Van de deelnemers die aangeven zwerfvuil op te ruimen doet 15% dit dagelijks. En 44% wekelijks.
Leefomgeving klimaatbestendig maken
In het onderzoek gaven de deelnemers aan of zij weten wat zij zelf in hun eigen tuin kunnen doen om de gevolgen van de klimaatverandering op te vangen. Zoals gevolgen van extreem weer, veel langere drogere periodes en vaker en heftiger regenbuien.
Maatregelen in eigen tuin | Percentage |
---|---|
Ja en ik neem zelf al maatregelen | 35% |
Ja, maar ik neem zelf (nog) geen maatregelen | 16% |
Nee, hier weet ik te weinig van | 13% |
Niet van toepassing, ik heb geen eigen tuin | 36% |
Voorhof, de binnenstad, Buitenhof en Voordijkshoorn zijn wijken waar relatief weinig tuinen zijn.
Eigen initiatieven in de leefomgeving
Ook gaven de deelnemers aan welke maatregelen zij hebben genomen om hun leefomgeving klimaatbestendig te maken. Een meerderheid geeft aan tegels in de tuin vervangen te hebben door groen (65%) en 38% heeft wateropslag (zoals een regenton).
Hof van Delft, Vrijenban en Voordijkshoorn zijn de wijken waar de meeste initiatieven rond het klimaatbestendig maken van de leefomgeving plaatsvinden.