‘Ook vrijwilligers kunnen tegen ongewenst gedrag aanlopen’

Wie in Delft vrijwilligerswerk doet, kan te maken krijgen met grensoverschrijdend gedrag. Als dat gebeurt, kan een vrijwilliger hulp krijgen van een vertrouwenspersoon. Dat is iemand die met betrokkenen praat om problemen helpen op te lossen. Carin van der Hor is zo’n vertrouwenspersoon en vertelt wat ze voor vrijwilligers kan betekenen.

Carin van der Hor, van Jullie Vertrouwenspersonen, weet wat er op een werkvloer mis kan gaan. Ook als het om vrijwilligers gaat. “Vaak heeft ongewenst gedrag te maken met de machtsverhouding op de werkvloer”, zegt ze. “Bijvoorbeeld een leidinggevende die een opmerking maakt tegen een medewerkster die zij niet prettig vindt. En dan niet eenmaal, maar steeds weer. Zij denkt dan misschien wel ‘Doe effe normaal!’, maar ze durft dat niet te zeggen, omdat hij haar leidinggevende is. Het is moeilijk om op zo’n moment voor jezelf op te komen. Of voor collega’s om voor jou op te komen.”

Praten helpt

Erover praten met een vertrouwenspersoon helpt. Iemand die met je mee kan gaan naar een gesprek met de betrokken leidinggevende of collega. Want vaak is het een kwestie van uitspreken: ‘Je gedrag voelt niet goed, besef je dat en wat gaan we er aan doen?’ Dat is best een stap, maar met problemen rond blijven lopen werkt niet. En dan zeggen sommige mensen wel ‘iedereen heeft tegenwoordig lange tenen, ze kunnen nergens meer tegen’, maar dat is beslist niet waar’”, zegt Carin. “We weten gewoon veel meer dan vroeger over wat een vervelende behandeling met mensen doet. De tijd dat we alles maar moesten accepteren is gelukkig écht voorbij.”

Probleem oplossen

Vaak, vertelt Carin, lost zo’n gesprek het probleem wel op. “De aangesprokene, laten we hem even Piet noemen, snapt dat zijn gedrag niet oké is, biedt zijn excuses aan en belooft dat het niet meer gebeurt. Dan kom je er dus samen uit en dat is het beste. Maar soms blijft een probleem bestaan en zoeken we het hogerop in de organisatie. Niet omdat we nou zo graag mogelijke veroorzakers willen laten ‘straffen’, maar omdat het probleem moet worden opgelost. Dat is uiteindelijk voor iedereen beter. Overal waar mensen samenwerken kunnen dit soort dingen gebeuren. Soms nauwelijks merkbaar en soms overduidelijk. Wij zijn er om te helpen om de sfeer op de werkvloer te verbeteren. Voor vrijwilligers én betaalde krachten." Dat Carin van der Hor zich namens Jullie Vertrouwenspersonen vooral op vrijwilligers richt heeft een goede reden. “We moeten goed voor vrijwilligers zorgen, ook bij ongewenst gedrag”, zegt ze. “En zonder vrijwilligers staat onze maatschappij stil en dat zou een ramp zijn.”

Een vriend

Als je je uitgesloten voelt, niet gewaardeerd of gepest, dan is het werk als vrijwilliger al snel niet leuk meer. Dan stop je ermee, ook al heb je nog zo’n plezier in het werk. Een gesprek met een vertrouwenspersoon kan dat voorkomen. Wij zijn als een vriend voor de vrijwilliger. We willen jou verder helpen. In alle vertrouwelijkheid, want alles wat je met ons bespreekt blijft tussen ons. Jouw naam wordt dus nooit ergens genoemd. De beslissing om aan de bel te trekken ligt bij de vrijwilliger. Die bepaalt wat hem of haar het beste zou helpen en of dat gesprek er met ‘Piet’ er komt of niet. Het zou toch vanzelf moeten spreken dat vrijwilligers, betaalde krachten, alle collega’s en leidinggevenden respectvol en een beetje aardig met elkaar omgaan”, besluit Carin. “Dat maakt het leven van iedereen op de werkvloer leuker. Zodra mijn werk overbodig is, hang ik de vlag uit.”  

Carin is bereikbaar via e-mail en 06-40016234. Ze spreekt Nederlands en Engels.