De nieuwe Sint Sebastiaansbrug vervangt de huidige brug. De nieuwe brug zorgt voor een veilige en vlotte verbinding tussen het centrum en de TU-wijk.
Nieuwe brug
De huidige brug is in slechte staat en vertoont scheuren. De brug is daardoor ook niet geschikt voor de aanleg van de trambaan voor tramlijn 19, die naar TU Delft Campus gaat rijden. De nieuwe brug wordt een basculebrug op dezelfde locatie als de huidige brug, passend binnen het bestemmingsplan. De brug krijgt net als de oude brug een doorvaarthoogte van 4,5 meter.
Rijstroken
Gemotoriseerd verkeer beschikt op de nieuwe brug over twee keer één rijstrook. Voor het openbaar vervoer zijn twee rijstroken beschikbaar voor tram en bus, in de zijligging aan de oostzijde van de brug. Aan beide zijden komen vrijliggende voet- en fietspaden. De nieuwe brug krijgt geluidarm asfalt.
Kosten
Het vervangen van de brug kost in totaal € 25 miljoen. De gemeente, provincie en Metropoolregio Rotterdam Den Haag dragen samen de kosten.
Organisatie | Bijdrage in kosten |
---|---|
Gemeente Delft | € 10 miljoen |
Provincie Zuid-Holland | € 9,4 miljoen |
Metropoolregio Rotterdam Den Haag | € 5,6 miljoen |
Ontwerpen
Ontwerptekeningen van de nieuwe Sint Sebastiaansbrug: