Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijt? Of is deze gestolen? Geef de vermissing dan direct aan bij de gemeente. Dit kan online. Na de aangifte wordt uw paspoort of identiteitskaart geblokkeerd.
Beschrijving
Komt u liever langs?
U kunt ook aangifte doen bij het stadskantoor van de gemeente. Neem een ingevulde verklaring van vermissing mee. Of vul het formulier in op de zelfserviceautomaat bij het stadskantoor.
Voor alleen de aangifte hoeft u geen afspraak te maken. Tijdens de aangifte maakt u een afspraak om een nieuw document aan te vragen. U kunt ook een afspraak maken om de aangifte en aanvraag tegelijk te regelen.
Teruggevonden?
Bij de aangifte van vermissing wordt uw paspoort of identiteitskaart ongeldig gemaakt. Als u het document terugvindt, kunt u deze niet meer gebruiken. U moet het teruggevonden document inleveren bij de gemeente.
Wanneer ophalen?
Bij vermissing kan het langer duren dan 5 werkdagen voordat uw nieuwe paspoort of identiteitskaart klaar is. U ontvangt bericht wanneer u het document kunt ophalen.
Voorwaarden
Om misbruik te voorkomen controleert de gemeente de melding van vermissing. Bij vermoeden van misbruik kan de gemeente de politie inschakelen voor nader onderzoek.
Kosten
Het aangeven van een vermissing is gratis. Voor het aanvragen van een nieuw paspoort of identiteitskaart betaalt u wel kosten.