Buitenlandse documenten registreren

Heeft u een akte of document uit het buitenland van bijvoorbeeld een geboorte, huwelijk, echtscheiding, overlijden, erkenning of adoptie? Dan bent u verplicht deze documenten te laten registreren bij de gemeente. Maak hiervoor een afspraak.

Meenemen

  • Geldig identiteitsbewijs
  • Originele documenten, eventueel met vertaling en legalisatie 

Originele document

Tijdens de afspraak neemt de gemeente het originele document in. U krijgt een kopie mee. Als de gemeente de gegevens heeft verwerkt, krijgt u bericht dat u het originele document kunt ophalen.

Verklaring geen schijnhuwelijk

Laat u een buitenlands huwelijk registreren? Dan kan de gemeente u vragen een 'Verklaring geen schijnhuwelijk' af te leggen. Deze verklaring moet u beide ondertekenen. 

Hoelang duurt het?

De gemeente handelt uw aanvraag binnen 4 weken af.

De gebeurtenis moet rechtsgeldig zijn in het land waar het heeft plaatsgevonden. Dit betekent dat het document is opgesteld volgens de plaatselijke voorschriften en door een bevoegde instantie.

Legaliseren

Buitenlandse documenten moet u bijna altijd laten legaliseren in het land waar het document vandaan komt. Op de website van de Rijksoverheid ziet u per land hoe u dit doet.

Vertalen

U heeft geen vertaling nodig als het document is opgesteld in het:

  • Nederlands
  • Engels
  • Frans
  • Duits

Is het document in een andere taal? Dan heeft u een vertaling nodig:

  • U vraagt een meertalig modelformulier aan bij de instantie die het document afgeeft. Dit kan alleen voor documenten uit de Europese Unie.
  • U laat het document vertalen door een beëdigd vertaler.

Er zijn geen kosten.

Uw mening
Uw mening