‘We vinden ons niet bijzonder, zo werken we altijd’
Trots en blij zijn ze bij HANOS aan de Kleveringweg. De horecagroothandel won enkele weken geleden de Gouden Kroon 2025. Deze prijs van werkgeversnetwerk Werkwaardig is bedoeld voor ondernemers die zich op een bijzondere wijze inzetten voor mensen met een hulpvraag. Maar ze zijn er nog wel een beetje beduusd van. “We doen eigenlijk gewoon ons werk en dat doen we met z’n allen”, zeggen HR-adviseur Vijay Manbodh en vestigingsdirecteur John de Bruijne.
Werkgelegenheid
Met z’n allen, zo doen ze dat. Geen project, maar een manier van werken, zo stond er in het juryrapport. Zo was het ook bedoeld bij de oprichting van het familiebedrijf in 1975 en zo is het een halve eeuw later nog. HANOS heeft inmiddels 21 vestigingen, in 2015 ging Den Haag - Delft open. De vestiging groeide in tien jaar als kool en ging van 98 naar 350 medewerkers. Dat zorgde voor veel werkgelegenheid in stad en regio.
Buddy
Bij HANOS krijgt iedereen, als dat nodig is, hulp en aandacht. Of het nu in de logistiek is, bijvoorbeeld als bijrijder op een van die ruim dertig vrachtwagens die elke morgen om 06.00 uur vertrekken om bestellingen op tijd bij de klant te krijgen. Of bij de emballage, in de bedrijfskantine of op de groente- en fruitafdeling. Wie het nodig heeft krijgt een buddy, een speciaal opgeleide collega die anderen coacht en een steuntje in de rug geeft. Vijay: “Sommigen zijn ervoor in de wieg gelegd, ik zie het als een soort natuurlijke kwaliteit. Het is geweldig om te zien hoe twee mensen dan samenwerken.”
Werk heeft betekenis
“Oprechte aandacht en belangstelling hebben voor elkaar, het hoort bij dit familiebedrijf”, zegt John. “Gewoon vragen hoe iemand zich voelt, of hij of zij goed in zijn of haar vel zit. Persoonlijke aandacht doet echt iets met je. Vijay: “We realiseren ons elke dag dat werk betekenis heeft in iemands leven.”
Glimlach
Kijken waar de mensen het beste tot hun recht komen. Wat ze nodig hebben en welke vaardigheden ze hebben. Ontdekken of iemand liever achter de schermen werkt of juist het contact met klanten leuker vindt. Bij HANOS houden ze zich er dagelijks mee bezig. En wie zich wil en kan ontwikkelen binnen het bedrijf, krijgt die kans. John: “Dat is misschien wel het mooiste van dit werk. Je ziet de mensen er blij worden. Daar krijg je vaak een glimlach voor terug of een welgemeend ‘dankjewel’. Tja, daar worden wij vanzelfsprekend ook weer ontzettend blij van.” Toch blijven ze bescheiden, want nogmaals: ze doen gewoon hun werk. “Tuurlijk, we zijn een commercieel bedrijf. Maar wel een bedrijf met oog voor de mens en het sociale aspect van werk.”
Receptie
En oh ja de prijs, heeft ‘ie nog ergens een mooi plekje gekregen? “We hebben een prachtige wandtegel met de vermelding dat wij de winnaar zijn van de Gouden Kroon 2025. Die hangt bij de receptie, maar ook weer niet té opvallend. De echte Gouden Kroon staat in de bedrijfskantine. Op de werkvloer, bij de mensen. Daar hoort hij thuis.”
Tekst: Marcel de Wit | Foto's: Erwin Dijkgraaf
