Jeroen de Bruin: ‘Je maakt zelf het feestje’

Hij woont op een steenworp afstand van Jumbo Buitenhof en dat is niet voor niks: in zijn zakelijke- én privéleven zweert Jeroen de Bruin (57) bij ‘lokale betrokkenheid’. De voormalig Delfts ondernemer van het jaar vierde afgelopen zomer met ‘zijn’ Jumbo het 25-jarig bestaan als supermarktondernemer. Een betrokken ondernemer over de lol van ‘lokaal’, nieuwe plannen en ambtelijke molens.

‘Vreemd’ inkopen

Beneden in de winkel aan de Vrijheidslaan 1 is het een gezellige bedrijvigheid, boven de winkel haalt Jeroen in zijn kantoor herinneringen op én kijkt hij vooruit. Bijvoorbeeld naar een nieuwe sportplaatjesactie met voetbalvereniging Full Speed en korfbalvereniging Fortuna, na de herfstvakantie. Jeroen: “Als je het vergelijkt met 25 jaar geleden, toen we startten met deze supermarkt, zijn er nu veel meer geautomatiseerde processen. De computer voorspelt wat de klant morgen en volgende week nodig heeft. De inkoop gaat uiteraard grotendeels via het grote moederbedrijf Jumbo, maar als lokale ondernemer mag je 5 procent zelf ‘vreemd’ inkopen. Of het nu gaat om een actie voor de Owee of inkopen bij een lokale groentehandel: dat kan allemaal. En dat vind ik fijn. Juist met dat eigen, lokale sausje kun je zelf het feestje maken.’’

Prijzenbingo

Over feestjes gesproken: het 25-jarig ondernemerschap vierde Jumbo Buitenhof groots met het personeel met een feestavond (‘dat was grandioos’) bij Onder Ons. Klanten profiteerden ook van de festiviteiten via een prijzenbingo. Jeroen: “Ik vraag nooit iets van collega-ondernemers, maar nu vond ik het wel een mooie aanleiding om een rondje door de buurt te maken met de vraag of ze wilden meewerken.’’ Daarbij bleek dat de uitdrukking ‘wie goed doet, goed ontmoet’ ook opgaat in Delft. Collega-ondernemers in Buitenhof en Tanthof, variërend van BOB Autowas tot de sportschool, doneerden gul aan jubilerende Jeroen: “Dat vond ik super om mee te maken, zo hadden we echt een mooi prijzenpakket.’’

Manager

Jeroen deed en doet veel ‘voor de buurt’. Na de HEAO raakte hij na FINA nauw betrokken bij de eerste onbemande tankstations (Tango) van Nederland. Dat werd een groot succes, tot zijn oog viel op een advertentie waarin de C1000 om een supermarktondernemer vroeg. “Samen met mijn vrouw zijn we er gewoon ingestapt. Ik dacht destijds: een supermarkt is weinig conjunctuurgevoelig, ik kan met mensen omgaan, dat is wel wat voor mij.’’ 
Destijds wist hij uiteraard nog niet dat C1000 zou worden overgenomen door Jumbo en dat hij nu manager is van een winkel waar 150 mensen werken. Vaak zijn het jonge buurtbewoners, die in sommige gevallen doorgroeien naar een andere functie binnen het bedrijf. Daarnaast heeft Jeroen in de buurt wat vastgoed en maakt hij zich sterk voor renovatie van het winkelcentrum aan de Vrijheidslaan.   

Florerend winkelgebied

Dat laatste valt nog niet mee. “Deze winkel is met 800 vierkante meter te klein voor een moderne supermarkt. En er zijn ook hier wat andere panden die eigenlijk tegen de vlakte moeten om er weer een florerend winkelgebied van te maken, maar het schiet gewoon niet op. Er zijn plannen en die hebben we ook besproken met de buurtbewoners. Maar het kost heel veel tijd om iedereen bij de gemeente die er iets van moet vinden aan tafel te krijgen zodat we de neuzen de juiste richting op krijgen en we verder kunnen. Ik snap het ook wel, want het is best een complex verhaal. Het gaat uiteindelijk om een klein gebiedje, een zogenoemd 'plotje’, dat tussen de woningen inligt. En als iemand dan vraagt hoe het met de plannen staat, moet ik steeds zeggen dat we nog steeds bezig zijn.”

Actie

“Maar in algemene zin vind ik het ondernemersklimaat in Delft goed, maar bij zo’n grootscheepse renovatie merk ik helaas dat ambtelijke molens traag draaien en alles bij de gemeente dus veel tijd kost. Als je drie jaar geleden aan me had gevraagd: over hoeveel jaar is het winkelcentrum gerenoveerd, dan had ik gezegd: nou, over drie of vijf jaar. Maar als je nu dezelfde vraag stelt, geef ik nog hetzelfde antwoord: over drie tot vijf jaar dus. Dat is wel eens frustrerend, ook omdat je als ondernemer bij nieuwe investeringen, zoals onze koelinstallatie die moet worden vervangen, zit te wachten op actie.’’ 

Manus-van-alles

Verder lacht het leven hem toe. “Ik blijf voor de dagelijkse gang van zaken steeds meer op de achtergrond, dankzij een goede bedrijfsleider en assistent-bedrijfsleider.’’ Daardoor heeft Jeroen meer tijd om zich bezig te houden met het grote geheel én zaken die hij zelf leuk vindt. Zo was hij mede-initiatiefnemer van de aanleg van fraaie padelbanen bij Full Speed, fungeert hij daar als manus-van-alles en soms als padeltrainer voor beginners. Wéér iets ondernemen in de eigen buurt dus. Jeroen: “Lokaal blijft het leukste.’’ 

Tekst: Leo van Marrewijk | Foto: Erwin Dijkgraaf

Jumbo Buitenhof