‘Deze zaak kan zéker verder groeien’

Het Rieten Dak in de Delftse Hout krijgt een nieuwe eigenaar. Chris van der Spek van Knus – een van de andere parels in het gebied – lost Stefan van Leeuwen af als commercieel brein achter de schilderachtige pleisterplaats voor duizenden dagjesmensen per week. 

‘Als je er maar geen wok-chinees in begint’, was de boodschap van Van Leeuwen, die er een half leven lang zijn ziel en zaligheid in heeft gestoken. Hij kan gerust zijn, bezweert Chris, die in Geerten Meijster een gedreven Knus-compagnon heeft, en in Ruben Laguna (bekend van Breeze) een partner met een creatieve kijk op horecabeleving.

Horecavirus

Toen Chris van der Spek (34) ooit als snuffelstagiaire borden stond te wassen in de keuken van Knus, wist hij al dat het horecavirus hem te pakken had. De dynamiek tussen gasten en personeel werkte op Van der Spek als een Aperol-Spritz op een twintiger in de zomerzon: onweerstaanbaar. “Ik wist meteen dat dit mijn wereld was”, zegt hij nu, enige tijd na de overname van Het Rieten Dak. 

Wrijven en glimmen

“Toen ik na een paar jaar terug was bij Knus – dat was in de coronaperiode – en de kans kreeg om mede-eigenaar te worden, heb ik niet getwijfeld. Veel mensen zagen problemen; wij zagen kansen. We hebben in die periode keihard gewerkt aan het ontwikkelen van de beleving bij Knus, het niveau van het menu en de dienstverlening. En natuurlijk de manier waarop we ons op sociale media presenteren. Al dat wrijven, zoals we dat noemen, heeft als resultaat dat Knus glimt als nooit tevoren. En dat willen we met het Het Rieten Dak ook gaan doen.”

Pareltje

Niet dat Chris van der Spek Het Rieten Dak een stoffige winkel vindt. Verre van dat. Maar nieuwe bezems vegen nu eenmaal schoon en een frisse kijk zal het bestaande beeld veranderen. “Gemiddeld zie je bij Knus elektrische bakfietsen voor de deur staan en bij Het Rieten Dak wat meer scootmobielen. We gaan proberen daar de mix in te vinden. Een beetje de look van de jaren ‘80 vervangen door wat we bij Knus hebben neergezet. Heel in het kort? Geen kandelaartjes meer, geen keramieken bekers. Maar wel statafels in de tuin, een dakterras en net nog iets meer gezelligheid tussen de kastanjebomen. Het Rieten Dak is een pareltje, begrijp me niet verkeerd, maar wij gaan proberen er een nóg mooiere parel van te maken.”

Is Chris van der Spek het type ‘meer, meer, meer’, zoals je dat wel vaker ziet in het horecalandschap? Want waarom zou je Het Rieten Dak overnemen als Knus een doorslaand succes is en de gasten tevreden zijn? Het antwoord: de gelegenheid deed zich voor en… Knus begint langzaamaan uit zijn jasje te groeien. Chris: “We krijgen bij Knus steeds meer aanvragen voor bijeenkomsten als bruiloften en bedrijfsuitjes. Het is goed als we straks met Het Rieten Dak erbij wat meer ruimte krijgen om te werken zoals we dat graag willen.”

Goed aanvullen

“Onze medewerkers en die van Het Rieten Dak zijn gewend om hard te werken op een hoog niveau. Ze gaan elkaar goed aanvullen. En als je al een goed lopend bedrijf hebt, is het risico van een overname niet zo groot. We weten wat we kunnen en wat er nodig is om het de gasten naar de zin te maken. Liefdevolle aandacht, daar draait het om. Die feedback krijgen we elke dag bij Knus. En natuurlijk gaan niet alle gasten van Het Rieten Dak de nieuwe situatie gelijk leuk vinden. Maar ik weet zeker dat het gaat lukken en dat iedereen straks tevreden is.”

Groeipotentie

En de volgende stap? De alom bekende zaak overnemen van die andere Van Leeuwen-telg? Het zou het plaatje compleet maken in de Delftse Hout. Chris van der Spek lacht om de vraag. Hij gaat zich eerst maar eens druk maken om het naar zijn hand zetten van Het Rieten Dak. En wat er daarna eventueel nog op het Knus-pad komt? “We zijn nu niet met andere namen bezig. De groeipotentie die Het Rieten Dak zeker heeft, die is onze eerste uitdaging.”

Tekst en foto: Karl Flieger