Veiligheid in en rond de school
John de Grijs is vakdocent techniek op het Pleysier College in Delft. En sinds april 2024 ook Projectleider Veiligheid in en rond de school binnen het programma Preventie met Gezag. In die rol bezoekt hij scholen en onderzoekt welke ondersteuningsbehoefte zij hebben bij hun preventieve en signalerende rol op het gebied van jeugdcriminaliteit.
John: "Elke school heeft een veiligheidsplan. Hierin staat hoe je het gebouw moet ontruimen bij brand en waar de blusmiddelen staan. Maar hoe ga je om met een leerling die een joint verkoopt aan een medeleerling? Dit soort problemen kent iedere school, maar wat kun je ertegen doen?"
Vroeg signaleren
Landelijk onderzoek toont aan dat het aantal incidenten met agressie, geweld en grensoverschrijdend gedrag op scholen toeneemt. Ook blijkt dat er jongeren voor criminele activiteiten worden geworven. Dit gebeurt vooral op openbare plaatsen, zoals hangplekken of online via social media, aldus John.
"Maar scholen komen op de derde plaats. Daarmee kunnen scholen een belangrijke rol spelen bij het vroegtijdig signaleren van betrokkenheid bij criminaliteit. Maar hoe doe je dat? Daar willen we scholen bij ondersteunen."
Handelingsprotocol
Sinds twee jaar is er een signalenoverleg waarin vmbo-scholen, de politie en de gemeente ervaringen uitwisselen rondom veiligheid. Uit een evaluatie uit 2023 blijkt dat dit overleg bijdraagt aan vroegsignalering, meer uniformiteit en korte lijnen tussen de scholen onderling. Ook kwam naar voren dat scholen behoefte hebben aan concrete handvatten hoe te handelen bij incidenten.
John: "Dit handelingsprotocol is in gezamenlijkheid gemaakt en bijna klaar, inclusief een convenant dat vo-scholen dit protocol gaan hanteren. Hiermee hebben scholen een richtlijn hoe om te gaan met grensoverschrijdend gedrag. Natuurlijk heeft iedere school een eigen manier van pedagogisch handelen maar het protocol vormt straks een rode draad."
Hoe verder?
Op dit moment bezoekt John alle basisscholen in Delft-West en het voortgezet onderwijs in Delft.
John: "Het doel van deze bezoeken is om te inventariseren wat er al gebeurt en welke ondersteuning gewenst is. Welke zorgen spreken scholen uit? Wat hebben ze nodig om hun preventieve en signalerende rol te kunnen vervullen? Zijn er best practices die als inspiratie kunnen dienen? Denk aan het betrekken van ouders en buurtbewoners, waardoor de school meer onderdeel wordt van de wijk.
Een mooi voorbeeld is een school waar leerlingen de wijk opruimen. Een andere school organiseert koffiemomenten voor buurtbewoners. Ook het bieden van mogelijkheden waarbij ouders elkaar kunnen ontmoeten, blijkt goed te werken. Na de zomervakantie maken we de balans op en vertalen we het beeld samen met scholen naar een actieplan gericht op veiligheid in en om de school."
Nieuwsbrief
Dit artikel komt uit de nieuwsbrief Wij West van juli 2024.