Delft Campus

De gemeente gaat het gebied rond station Delft Campus (voorheen Delft Zuid) de komende jaren ontwikkelen. Om zo de bereikbaarheid, verblijfskwaliteit, uitstraling, mobiliteit, sociale veiligheid en verbindingen in het gebied verbeteren. Ook komen er woningen, voorzieningen en bedrijven.

Stationsgebied Delft Campus 

Het stationsgebied Delft Campus wordt een veilig en modern OV-knooppunt. Dat de TU Delft, Voorhof, Tanthof, Schieoevers en zelfs Midden-Delfland gaat verbinden. De komende jaren ontwikkelt het gebied zich tot een fijne plek waar meer mensen kunnen wonen en werken. Met de bouw van het station begint ook de ontwikkeling van het omliggende gebied. Een omgeving waar voorzieningen en veel duurzame innovaties komen. Zoals slimme mobiliteitsoplossingen.

Woningen en banen

De gemeente wil voor 2040 zo’n 15.000 nieuwe woningen bouwen. En ruimte maken voor 10.000 nieuwe banen. Het college geeft daarom prioriteit aan onder andere het ontwikkelen van gebied Delft Campus. Dit staat in het bestuursprogramma 2018 - 2022.

Gebiedsvisie

De eerste stap is het maken van een gebiedsvisie voor stationsgebied Delft Campus. Dit doet de gemeente samen met gebiedsontwikkelaar BPD. Bij het maken van de visie worden verschillende belanghebbenden betrokken. Zij konden tijdens eerdere bijeenkomsten hun wensen en ideeën voor het gebied meegeven. De gemeente verwacht halverwege 2024 de opzet van de gebiedsvisie te delen.

De visie is straks de basis voor verdere plannen in het stationsgebied. Waaronder het stationsplein en de Noordkavel.

Noordkavel

De Noordkavel ligt ten noordwesten van station Delft Campus. De gemeente en BPD hebben een intentieovereenkomst getekend voor het ontwikkelen van deze kavel. Op de Noordkavel komt een gebouw met verschillende functies. Zoals woningen, werkplekken en voorzieningen.

Station van de toekomst

Station Delft Campus is sinds 20 december 2021 officieel in gebruik voor reizigers. Het station heeft twee nieuwe perrons, vier nieuwe liften en een nieuwe tunnel voor fietsers en voetgangers. Ook de entree is nieuw. De nieuwe perronkap met zonnepanelen wekt net zoveel energie op als dat het station verbruikt. Het eerste energieneutrale station in Nederland is daarmee een feit.

In 2024 moet het station helemaal af zijn. Er komt dan nog een verdubbeling van het spoor, van twee naar vier sporen.

Soms geen treinen

ProRail maakt het spoor tussen Rijswijk en Rotterdam geschikt om er meer treinen te laten rijden. Tijdens het werk zijn er periodes dat er geen treinen kunnen rijden. Dit is nodig om het werk bij of aan het spoor veilig uit te voeren. Het werk kan 's nachts zijn tussen 1.00 en 5.30 uur. Maar ook een aantal dagen achter elkaar waarbij er geen treinen rijden. En het werk dag en nacht doorgaat.  

Op de website van de NS en van ProRail ziet u wanneer er werk aan het spoor is. En hoe u met vervangend vervoer kunt reizen.

Meer informatie

Heeft u een vraag over de ontwikkelingen? Stuur een e-mail naar schieoevers@delft.nl.

Kijk mee

Volg het werk rondom het station en kijk mee via de webcam.