‘Auto's moeten langzamer rijden’

Hoe maak je de wegen bij scholen of op schoolroutes verkeersveiliger? Vraag het de leerlingen. Zij weten heel goed hoe het ook anders kan.

Stoplichten bij het zebrapad. Minder zwaar verkeer. Maximaal 15 kilometer per uur rijden bij de school. Eénrichtingsverkeer. Het zijn een paar van de vele ideeën van de leerlingen van groep 5 tot en met 8 van de Cornelis Musiusschool. Het gebouw staat op de hoek van de Prins Mauritsstraat en de Nassaulaan. De school doet mee aan een proef van de gemeente om de verkeersveiligheid rond de school en in de wijk te verbeteren.

Verkeersknelpunten

Op dinsdagochtend vertellen Amy, Zhya, Destiny, Zeinab, Daisy en Milen van de leerlingenraad namens hun klas waar het beter kan. Ze zijn de wijk ingegaan en hebben samen met hun klasgenoten zeven verkeersknelpunten gezien. Onder leiding van Arjan Breider en Anne Romeijn van adviesbureau Hart voor Verkeer bespreken ze die punten.

15 km/uur

“Wie wil iets vertellen over de Nassaulaan?", vraagt Arjan. De leerlingen vinden het een drukke weg. Er is veel zwaar verkeer. De bus rijdt er, soms een tractor en door de busjes op sommige laad- en losplaatsen is er geen goed zicht vanuit een zijstraat. “Veel mensen stoppen niet bij de zebra”, zegt Amy uit groep 6. “En auto's moeten langzamer rijden.” Er mag nu 30 kilometer per uur worden gereden, maar misschien moet dat bij de school naar 15 kilometer per uur, vindt ze.

Gedrag 

Directeur Karin Zeestraten doet mee aan de sessie. Ze leest een aantal opmerkingen van ouders voor. Sommige willen een verkeersregelaar bij school. En elke morgen surveillance door de wijkagent. Arjan legt uit dat er aanpassingen nodig zijn om de verkeersituatie veiliger te maken, maar ook dat de mensen hun gedrag moeten veranderen.

Snel afgeleid 

Quincy Mahangi is ouder en lid van de medezeggenschapsraad van de Cornelis Musiusschool. Hij zegt: “Je kunt een weg nog zo veilig inrichten, als de mensen zich niet houden aan de verkeersregels, helpt het niet zo goed. En kinderen zijn snel afgeleid in het verkeer. Daar moeten we als volwassenen rekening mee houden.”

Poortlandplein

Zhya uit groep 8 vertelt over het Poortlandplein. Zijn klas vindt dat het fietspad op het plein breder moet. Er is te veel ruimte voor auto’s en veel fietsers rijden tegen het verkeer in. Misschien moet het plein een rotonde worden, vindt hij. Volgende punt: Mauritsstraat. “Hier staan auto's te lang stil”, zegt Destiny uit groep 5. “Dan kun je er niet langs met de fiets en moet je over de stoep. En auto's komen van twee kanten.” Ze denkt dat éénrichtingsverkeer kan helpen. Voor auto’s en bromfietsers. Gewone fietsen mogen beiden kanten op.

Goed nagedacht

De kinderen gaan verder met de andere knelpunten. Want ook bij de Julianalaan/Lipkenstraat, Frederik Hendrikstraat/Nassaulaan, Simonsstraat en het Oostplein kan het beter. Na een uur ronden Arjan en Anne af. “Jullie hebben er ongelooflijk goed over nagedacht. We gaan nu met de ouders, de wijkagent en de gemeente in de werkgroep kijken wat we met deze ideeën kunnen doen. Er gaat wat gebeuren, dat beloven we. En dan kunnen jullie zeggen: daar heb ik aan meegewerkt.”

Zeven basisscholen 

In Delft doen momenteel zeven basisscholen mee aan de proef van de gemeente om de verkeersveiligheid rond scholen en op schoolroutes te verbeteren. Dat gebeurt in samenwerking met leerlingen, ouders, docenten, gemeente en de wijkagent. Adviesbureau Hart voor Verkeer begeleidt het project. Martina Huijsmans, wethouder van (o.a.) Mobiliteit: “Verkeersveiligheid rond scholen is heel belangrijk. In deze proef is goed te zien hoe serieus de kinderen deze taak op zich nemen en hoe betrokken zij zijn! Zij weten wat beter kan, want zij lopen of fietsen dagelijks naar school. Door te luisteren naar hun ideeën werken we samen aan oplossingen. Zo kunnen meer kinderen op een prettige en veilige manier naar school.”

Op de foto bekijken Destiny, Amy, Zeinab, Daisy, Milen en Zhya samen met directeur Karin Zeestraten (links) en Arjan Breider en Anne Romeijn van adviesbureau Hart voor Verkeer de verkeerssituatie bij de school.

Foto | Erwin Dijkgraaf