‘De stad is nooit af’

Wie door Delft loopt, ziet dat er altijd op meerdere plekken wordt gewerkt om de stad op orde te houden. Bijvoorbeeld in de binnenstad. Op bijna elke gracht in het historisch centrum wordt onderhoud gepleegd. 

“Het gaat hier vooral om historisch metselwerk aan kademuren en bruggen”, zegt Maurice Simons. Hij werkt op de afdeling specialistisch beheer van de gemeente. “We zijn begonnen op de Noordkolk en zijn via de Oude Delft afgezakt naar het zuidelijk deel van de binnenstad, bij het Arsenaal”, vertelt Maurice. “Vanaf daar zijn we via de Koornmarkt weer naar het noorden gegaan en via de Voorstraat, Kantoorgracht, Verwersdijk, Vrouwjuttenland en Vrouwenrecht geëindigd op de Nieuwe Langendijk. De komende tijd gaan we verder op de Molslaan, Gasthuislaan, Brabantse Turfmarkt en Achterom. Het is onze plicht om het historisch beschermd centrum van de stad te behouden en toekomstbestendig te maken voor volgende generaties.” 

Bruggen over de Schie

Niet alleen in het centrum, ook in andere wijken wordt gewerkt. Zo worden tot 2027 de damwanden langs de Rotterdamseweg, Nieuwe Haven, Kalverbos en Zuidergracht onder handen genomen. Kademuren langs de Buitenwatersloot, Geerweg en Molslaan volgen. “En alle bruggen over de Schie gaan één voor één in onderhoud”, vervolgt Maurice. “Van noord naar zuid zijn dat de Reineveldbrug, Plantagebrug, Koepoortbrug, Oostpoortbrug, Hambrug, Abtswoudsebrug en Kruithuisbrug. De Sebastiaansbrug gaat niet in onderhoud. Die is in 2020 heropend en nog gloednieuw.”

Altijd een omleiding

De gemeente is eigenaar van de Plantagebrug, Hambrug en Abtswoudsebrug. De andere bruggen zijn van de provincie. Gemeente en provincie hebben met elkaar afgesproken dat de provincie het beheer en onderhoud van alle bruggen doet. Maurice: “Het onderhoud doen we in goed overleg met elkaar. We laten ruim van tevoren weten als inwoners tijdelijk even niet over een brug over de Schie kunnen. En we zorgen altijd voor een omleiding via een andere brug. De tijd dat een brug over de Schie écht helemaal dicht is voor het verkeer is heel beperkt. Hooguit enkele weken.” 

Continu proces

"We zijn al begonnen in de Delftse Hout en zijn toen verdergegaan in de Wippolder en Ruiven. In 2024 doen we de wijk Vrijenban en gaan dan naar Tanthof. Vervolgens werken we verder in Buitenhof, Voorhof en Voordijkshoorn en eindigen in de Harnaschpolder, onze nieuwste wijk.”
Hij besluit: “Door onderhoud te plegen zorgen we ervoor dat Delft veilig blijft en verlengen we de levensduur van de constructies. Als het niet anders kan, vervangen we constructies. Beheer, onderhoud en vervanging zijn een continu proces. Een stad is namelijk nooit af.”

Beheerplan civiele constructies

Delft heeft in totaal ongeveer 450 objecten zoals bruggen, steigers, vlonders en onderdoorgangen. En 24 kilometer aan kademuren, damwanden, keerwanden en geluidschermen. De gemeente Delft beheert en onderhoudt deze zogenoemde civiele constructies. Het onderhoud aan een aantal bruggen over de Schie gebeurt in goed overleg met de provincie. Hoe dat beheer er de komende vier jaar uitziet, staat in het Beheerplan Civiele Constructies 2024-2027. De gemeenteraad ging vorige maand akkoord met het plan.