Hovenpassage groeit op alle fronten
Het winkelend publiek weet De Hoven Passage steeds beter te vinden. En het kan altijd nóg beter, vindt John van Steenderen. Als kersverse voorzitter van het Ondernemersfonds Voorhof en de man achter Kippie Delft weet hij dat korte lijnen, positieve energie en ‘iets doen voor een ander’ je altijd verder helpen.
Voor Van Steenderen (44) is het voorzitterschap van het Ondernemersfonds Voorhof een logische stap. Opgegroeid als tuinderszoon, opgeleid als kok en daarna jarenlang werkzaam voor Krijgsman Poeliers totdat hij de zaak overnam die we nu als Kippie Delft kennen, voelde hij dat het tijd was voor wat nieuws. “Met Kippie Delft hebben we de boel goed op de rit, ik had het gevoel dat ik wat meer kon doen. Ik ben een eenvoudige jongen, maar ik zie het wel als een soort maatschappelijke verantwoordelijkheid om iets te doen voor anderen, voor het grote geheel. Niet alleen door het sponsoren van de jeugd, maar ik denk dat het ook goed is voor je persoonlijke ontwikkeling: ik kom nu weer met andere mensen in contact, zit bij andere overleggen. Dat is heel leerzaam.”
Stijgende bezoekersaantallen
Daarbij prijst Delftenaar Van Steenderen, die ook voorzitter is van de winkeliersvereniging in De Hoven Passage, zich gelukkig dat de zaken goed gaan. “Er is hier weinig leegstand, het bezoekersaantal voor De Hoven Passage stijgt nog steeds. Niet alleen mensen uit Voorhof, maar ook winkelend publiek uit Tanthof, Schipluiden, Den Hoorn en Rijswijk Buiten weten ons steeds beter te vinden. Daar doen we ook ons best voor, met leuke acties en evenementen. En het is belangrijk dat we een mooi en divers winkelaanbod hebben, met goede horeca. Het helpt ook dat je hier met de auto de eerste drie uur gratis kunt parkeren. Dat waardeert het publiek.’’
Actief meedenken
In het verleden, zegt Van Steenderen, hadden ondernemers van de Hoven Passage wel eens het gevoel dat ze er een beetje bij hingen: veruit de meeste aandacht ging naar de binnenstad, ook qua marketing. Dat gevoel is inmiddels verdwenen. Soms zit het in kleine dingen: “De burgemeester en de wethouder die hier onlangs op bezoek kwamen, maar ook de gemeente die actief meedenkt. En vooral: denkt in oplossingen. We hebben geluk met onze accountmanager Bedrijven. Je kunt goed merken dat hij zelf ondernemer is geweest. Als er iets onverwachts gebeurt, er is bijvoorbeeld plots een wegafsluiting, en je belt hem, heb je binnen een uur antwoord. Dat wil niet zeggen dat alles direct is opgelost, maar je weet dat eraan wordt gewerkt. Dat werkt super.’’
Ambities
Verwacht van Van Steenderen - nog - geen grootse vergezichten en torenhoge ambities voor Voorhof. “Ik ben net begonnen als voorzitter, daarvoor ben ik nog niet genoeg ingevoerd.” Wél weet hij dat ‘samenwerking’ en ‘elkaar goed op de hoogte houden’ belangrijke sleutels zijn om verder te groeien. Dat geldt niet alleen voor de winkels in de Hoven Passage, maar ook voor de ondernemers aan de Papsouwselaan, Multatuliweg en Delflandplein. Van Steenderen wil het niet moeilijker maken dan het is: even langslopen bij elkaar, samen een kop koffie drinken en dan weet je al gauw wat er speelt.
Flink doorpakken
En dat is nogal wat: zo zal flatgebouw Reiger worden gesloopt en wordt er ook bij De Hoven Passage flink gebouwd. Intussen gaat Van Steenderen ook verder met wat hij graag doet: samenwerken met collega-ondernemers. “Denk bijvoorbeeld aan een actie met het reisbureau VakantieXperts: als klanten een reis boeken binnen een bepaalde periode, krijgen ze er een tegoedbon voor Kippie bij. Voor klanten is zoiets een mooi extraatje. En voor ons als ondernemers is dat hartstikke leuk om te doen omdat je elkaar verder helpt.’’
Tekst: Leo van Marrewijk | Foto: Erwin Dijkgraaf
