Meer groen en looproutes, minder auto’s

De eerste ideeën voor de nieuwe inrichting van de zuidwestelijke binnenstad liggen er. Tijdens een bijeenkomst op 6 februari gaat de gemeente verder met bewoners, ondernemers en andere betrokkenen in gesprek over deze ideeën. 

Daarnaast overlegt de gemeente met de diverse belangenverenigingen. In aanloop naar de bijeenkomst vertelt wethouder Frank van Vliet welke aanpassingen nodig zijn, waarom en wat er al is gebeurd.  “De binnenstad is als de huiskamer van Delft. Een fijne plek om te zijn, voor bewoners, ondernemers, toeristen en bezoekers”, zegt Van Vliet. “Maar er is nog zoveel meer mogelijk en nodig, en dat kunnen we voor elkaar krijgen als we de openbare ruimte anders inrichten en slimmer benutten.”

Flink gegroeid

“Delft is de afgelopen 20 jaar flink gegroeid. En de komende jaren verwachten we in heel de stad nóg meer inwoners, ondernemers en bezoekers. Naast groei komen er bovendien nog een paar andere uitdagingen op ons af: klimaatverandering en hittestress. Dat alles geeft veel druk op de binnenstad. Het is belangrijk dat we ons tijdig op die ontwikkelingen voorbereiden en dat is wat we nu doen.” 

Minder auto’s 

“We werken toe naar langzaam verkeer en naar minder auto’s”, legt Van Vliet uit. “De openbare ruimte die vrijkomt, gebruiken we onder andere voor meer groen. En we gaan de beperkte ruimte zogezegd beter en slimmer benutten. Op dit moment zie je veel rijdende en geparkeerde auto's op de grachten. Door auto's een andere plek te geven, ontstaat ruimte om te ontspannen en genieten van de schoonheid van de binnenstad. Alleen door nieuwe ruimte te maken voor verschillende voorzieningen, blijft de Delftse binnenstad ook in de toekomst die bedrijvige, fijne, leefbare en bereikbare huiskamer.” 

Meer looproutes

Delft heeft al meer ruimte gegeven aan de voetganger. Van Vliet: “Dat houden we vast. We leggen de komende jaren nog meer aantrekkelijke looproutes aan. Straks kunnen we mooie wandelingen maken langs groene grachten en straten, van de Markt naar Theater de Veste en van het theater naar het station en het Van Leeuwenhoekpark. Het Arsenaal, het Cultuurlab, alles in een aantrekkelijk, historisch gebied.” 

Start in zuidwesten

De fietser komt in Delft op een goede tweede plek, maar zal op sommige locaties meer rekening met voetgangers moeten gaan houden. “Daarnaast zijn we met de uitvoering van autoluwe straten al in de jaren '90 gestart natuurlijk”, zegt de wethouder. “De Markt en vooral het winkelgebied zijn al autovrij gemaakt. En daar hebben we van geleerd. De komende jaren willen we op basis van deze ‘lessen’ de ontwikkeling in heel de binnenstad doorzetten. En daarmee beginnen we de komende jaren in het zuidwesten.”  

Minder parkeerplekken

In sommige delen van de binnenstad gaan auto-parkeerplaatsen verdwijnen. “Daar kunnen we niet omheen”, zegt de wethouder. “Uiteraard komen we de autobezitters tegemoet. De gemeentelijke afdeling parkeerbeleid heeft daarom afgelopen jaar samen met ParkerenDelft nagedacht over een goede oplossing, mede op basis van gesprekken met betrokken bewoners en ondernemers. Het voorstel dat er nu ligt is dat we van de Phoenixgarage een bewonersgarage maken; nu is het nog een garage voor bezoekers. En mensen met recht op een gehandicapten-parkeerplaats moeten kunnen blijven parkeren.” 

Bouwstenen

MTD Landschapsarchitecten heeft onlangs, in opdracht van de gemeente, de eerste schetsen gemaakt voor de nieuwe autoluwe straten in het zuidwesten van de binnenstad. Zij hebben dit onder meer gedaan op basis van eerder opgehaalde input van direct betrokkenen. Van Vliet: “Het is een aantal verschillende losse ‘bouwstenen’. Denk aan een groenstroken, fietsparkeerplekken,  parkeerplekken voor gehandicapten en bankjes. 

Rond de zomer

Deze bouwstenen staan nog niet vast. Maar juist daarom laten we ze nu al zien tijdens de bijeenkomst. Mensen kunnen hier op reageren en rond de zomer verwachten we hier keuzes in te hebben gemaakt. Voor elke straat in het zuidwesten van de binnenstad gaan we de komende jaren aan de slag met die bouwstenen. Samen met betrokken bewoners en ondernemers kijken we per straat wat de beste inrichting is.”  

Voor de bijeenkomst van dinsdag 6 februari ontvangen alle betrokken bewoners en ondernemers een uitnodiging.