‘Mensen schrikken niet van cijfers, wél van voorbeelden’

Ondernemers helpen met het verbeteren van hun business door ze in een escaperoom te zetten? Bij Raccoon Serious Games wéten ze dat het werkt. Jan-Willem Manenschijn en zijn team zijn experts op het gebied van digitale bewustwording van risico’s en kansen. Heel belangrijk in een maatschappij die razendsnel verandert, met alle bedreigingen van dien.

Digitale risico's

Laat het nog maar eens gezegd zijn: ondernemen anno 2024 is veel meer dan alleen je eigen cijfertjes op orde hebben. Er zitten steeds meer grotere en kleinere criminelen achter toetsenborden, die het op bedrijfsdata overal ter wereld hebben gemunt. “Je ziet overal bedrijven omvallen door toedoen van cybercriminelen”, zegt Jan-Willem Manenschijn, oprichter van Raccoon Serious Games. “Wij zien dat al langer als een groot probleem en hebben nagedacht over hoe je je daar als ondernemer tegen kunt wapenen. In samenwerking met de gemeente Den Haag ontwikkelen we daarom speciaal voor ondernemers een escaperoom, waarin ze kennis maken met de digitale risico’s én hoe ze ermee kunnen omgaan.”

Ver van je bed

Het Delftse bedrijf ontving er onlangs zelfs een prijs voor, maar dat is niet het doel op zich, lacht Jan-Willem. “Het is natuurlijk leuk om te worden geprezen voor wat je doet, maar wij doen het echt om de ondernemers te kunnen helpen. De basis is, hebben we gemerkt, dat ondernemers niet schrikken van de cijfers die over cybercriminaliteit bekend zijn. Zolang het jezelf niet overkomt, is het toch een beetje ver van je bed. Pas als we mensen laten zien hoe geraffineerd criminelen te werk gaan, wordt duidelijk dat het echt belangrijk is om preventief te werken. En daar is de escaperoom voor ontwikkeld.”

Veranderen van gedrag

Zodra een ondernemer met Raccoon Serious Games in zee gaat en zich in die escaperoom laat ‘opsluiten’, wordt kraakhelder dat het lijntje tussen niet-slachtoffer en slachtoffer flinterdun is. Jan-Willem Manenschijn: “We laten zien hoe criminelen te werk gaan. Op het gebied van versleutelingsvirussen, die pas worden opgeheven als je betaalt. Op het gebied van phishing naar gevoelige gegevens zoals wachtwoorden. En ook op het vlak van identiteits- en bedrijfsfraude. Daarbij wordt dan niet alleen aangegeven wat de risico’s zijn, maar vooral hoe je door het veranderen van je eigen gedrag die risico’s zoveel mogelijk kunt beperken. We merken dat ondernemers daar veel van leren. En dat is ook belangrijk, want voor je het weet heb je grote problemen, die heel veel geld kunnen kosten.”

Ervaren

Overigens helpt Raccoon Serious Games ondernemers niet alleen bij de bewustwording en het voorkomen van cybercriminaliteit, ook de communicatie met klanten wordt doorgelicht en waar nodig verbeterd. Jan-Willem Manenschijn: “Als we met ondernemers in gesprek zijn, hebben we het ook vaak over die communicatie. Je verbaast je bijvoorbeeld over hoeveel mensen in Nederland analfabeet zijn en dus moeite hebben met mails, brieven en formulieren. Dat is niet handig voor een ondernemer, maar hij moet toch een manier vinden om met die mensen te blijven communiceren. Wij laten hen ervaren hoe dat voelt. Aan de leiding, maar zeker ook aan de medewerkers. Onze ervaring is, dat als je een bepaalde manier van werken in een bedrijf wilt inbouwen, je moet zorgen dat zoveel mogelijk mensen zich daarbij betrokken voelen. Ook dat gaat via games, die we speciaal voor een heel aantal doelgroepen hebben ontwikkeld.”

Risico’s beter begrijpen

Raccoon Serious Games bestaat inmiddels vijf jaar. Reden voor champagne? “Eerder reden om door te gaan”, zegt Jan-Willem beslist. “Ik heb van huis uit meegekregen dat je, als het even mogelijk is, iets voor je omgeving moet proberen te betekenen. Wij doen dat onder andere door laaggeletterdheid bespreekbaar en handelbaar te maken, maar ook door jongeren bewust te maken van hun financiële gedrag. En ouderen te helpen de wereld van de zorg en de risico’s van het internet beter te begrijpen. Die maatschappelijke betrokkenheid vinden wij bij Raccoon belangrijker dan geld.”

Tekst: Karl Flieger | Foto: Erwin Dijkgraaf