Wat kunt u zelf doen?

Huurt u een particuliere woning of kamer? Dan kan het gebeuren dat u problemen krijgt met uw verhuurder. Wanneer dit gebeurt is het goed om samen in gesprek te gaan. Zo voorkomt u misverstanden en blijft u elkaar zo goed mogelijk begrijpen.

Ga in gesprek

Woont u in een tochtige, slecht geïsoleerde woning? Met bijvoorbeeld nog enkel glas. Ga hierover in gesprek met uw verhuurder. Als u er samen niet uitkomt kunt u contact opnemen met het Huurteam Delft. Er zijn mogelijkheden om te zorgen dat uw verhuurder energiemaatregelen neemt.  

Houd problemen bij

Komt u er niet uit met uw verhuurder? Bereid u dan zo goed mogelijk voor op een gesprek met uw verhuurder of met een instantie. Houd problemen met huur bij en leg vast wat er volgens u niet goed gaat.

Maak foto's

Maak foto’s met datum van hoe u de woning aantreft als u gaat huren. En hoe u de woning oplevert bij vertrek. Als u later de schuld krijgt van schade of gebreken dan kunt u laten zien hoe de woonruimte eruit zag. Zo staat u als huurder sterk.

Houd een logboek bij

Heeft u te maken met een verhuurder die scheldt, boze mails stuurt en bedreigt of onverwacht de woning binnenkomt? Of internet, televisie of het warm water afsluit? Dat mag niet, daar zijn wettelijke regels voor. Noteer al het ongewenste gedrag met datum en tijd. Dit logboek kunt u later nodig hebben. Bijvoorbeeld bij hulp van organisaties.

Bewaar berichten

Zorg dat u brieven, e-mails en telefoontjes bewaart. Of opslaat op uw computer of telefoon.

Vraag een overzicht van de servicekosten

De verhuurder moet servicekosten elk jaar voor 1 juli afrekenen naar echt verbruik van het jaar ervoor. Vraag elk jaar, schriftelijk of digitaal, een overzicht van deze servicekosten. Zo weet u waar u aan toe bent. Twijfelt u of is iets onduidelijk? Het Huurteam Delft kan u helpen om de rekening te controleren. Ook kan het Huurteam de rekening opvragen bij de verhuurder als u die niet heeft ontvangen.

Vraag schriftelijk om een oplossing

Vraag uw verhuurder per brief of e-mail om de problemen op te lossen. Reageert de verhuurder niet? Dan heeft u zwart op wit dat u heeft geprobeerd om het op te lossen. U kunt daarna contact opnemen met verschillende organisaties.

Schakel hulp in

U kunt altijd hulp inschakelen. Ook bij een eenvoudige vraag. Misschien kunt u na 1 telefoontje al verder. Bij onderstaande organisaties kunt u terecht met vragen over uw situatie.

Huurteam Delft

Het Huurteam Delft helpt u huurproblemen op te lossen. Bijvoorbeeld bij een te hoge huur, als het onderhoud niet op tijd gebeurt, de woning slecht geïsoleerd is of als de servicekosten niet goed zijn berekend. Bij het huurteam werken juristen en andere experts. Het advies is gratis.

Huurcommissie

De Huurcommissie is een organisatie die geen kant kiest. En die een verschil van mening tussen huurders en verhuurders voorkomt, helpt oplossen of er een officiële uitspraak over doet.

Politie

Bent u opgelicht door een huisjesmelker? Doe dan altijd aangifte bij de politie.

Rechtsbijstand

Tot een bepaald maximum inkomen heeft u misschien recht op rechtsbijstand bij problemen met huur.